تاریخ تولد؛ محل تولد؛ هنگام تولد:
در ۲۹ خرداد سال ۱۳۲۸ (۱۹ ژوئن ۱۹۴۹)در تهران بــه دنیا آمد.
پدر: –
مادر:-
برادر: –
خواهر:-
همسر: فیروزه مقدادی؛مهشید برومند
فرزندان: خاتون (تولد: ۱۳۵۴ –دندانپزشک) ؛ سایه (تولد: ۱۳۵۵ )؛ عسل (تولد: ۱۳۵۷)؛فرشید(در برخی منابع از وی بــا عــنــوان پسرخوانده ابی نام برده شده)
شهرت ؛ کنیه و لقب:
لقب:ابی؛ آقای صدای موسیقی پاپ ایران
مشخصات فردی:
همصدایی مردم بــا ابی در کنسرتها از خصایص منحصر بــه فرد ایــن خواننده است؛ تــا جایی کــه او را جزو اولین خوانندگان فارسی زبانی دانستهاند کــه بــه همخوانی پرداخت و حــتـی آن را در آلبوم کنسرتهایش ضبط و پخش کرد. ابی را از نظر کاری خوانندهای ریسکپذیر؛ و از نظر انتخاب آهنگ و ترانه؛ نوگرا میدانند.اهمیت بــه کیفیت کلامی و زبانی ترانهها از مشخصات اوست.
گفته میشود وی در منزل شخصی خود؛ اجازۀ پخش آهنگهای خوانده شده توسط خود را نمیدهد و بــه عبارتی؛ تمایلی بــه شنیدن صدای خود در محیط خانه ندارد.
عادات و علائق شخصی:
علاقه بــه موسیقی یونانی
خوانندگان محبوب: پیتر گابریل؛ فردی مرکوری؛ استینگ؛ بونو و جیم موریسون از گروه راک دورز .
علاقه بــه خواندن ترانههایی بــا مضامین سیاسی؛ اجتماعی عاشقانه ... ترانههای متعددی در مورد ایران خوانده کــه بسیاری از آنها دارای مضامین سیاسی اعتراضی و گاه بحثانگیز بودهاند.
دوران زندگی:
پدرش خیاط و مادرش ؛ اهل کرج و خانهدار بودند.
ابی در دوران کودکی دوست داشت خلبان شود. در مصاحبهای وقتی از وی پرسیده شــد کــه خوانندگی را چگونه آغاز کــرد چنین گفت: « از زمان چهار پنج سالگی. رادیو بــه ایران آمده بود ؛ولی آنقدر ما بودجه نداشتیم کــه یک رادیو بخریم. ضمن اینکه هنوز برق هم بــه همه جا نیامده بود. بــه موسیقی گوش میکردم و آن را دوست داشتم. تفریح من در خانه خواندن بود؛ ضمن اینکه بارها هم گفتهام کــه از کلاس سوم دبستان در مدرسه صبحها سر صف قرآن بــا قرائت اجرا میکردم. خب ایــن هم بــرای خودش یک نوع خوانندگی است. در سن ده یازده سالگی؛ رادیو و خوانندگانی بودند و مرتب فکر و ذکر من بــه غیر از مسالهٔ درس خواندن خوانندگی بود. در خانه؛ بــرای همکلاسیهایم و همینطور بــرای بچه محلها میخواندم ».
ابتدا در یک گروه دوستانه بــه نام Sunboys وسپس در باشگاهها و کاخهای جوانان خواندن را آغاز کرد. اولین ترانهٔ او ترانهای بود بــا نام عطش کــه بــرای فیلمی بــه همین عــنــوان ساخته شده بود. دومین ترانهاش چرا نام داشت؛ و شعر آن از مسعود هوشمند و آهنگش از حسین واثقی بود.
اما سومین ترانه کــه بــه گفته خودش باعث معروفیتش شد؛ ترانهای بــه نام شب بود؛ بــا شعر اردلان سرفراز و آهنگ منصور ایراننژاد کــه در شوی معروف میخک نقرهای از فریدون فرخزاد بــرای اولین بار پخش شد.
در همان دوران بــا شهبال و شهرام شبپره آشنا شــد و بــا آنها شروع بــه همکاری کرد. در کنار فرهاد مهراد مدت دو سال بــا گروه بلک کتز همکاری کــرد و مدت زیادی در کاباره کوچینی بــه روی صحنه رفت. ســپــس از ایــن گروه جدا شــد و بــه همکاری بــا آهنگ سازان و ترانه سرایان بزرگ پرداخت. دست آورد همکاری پیاپی ابی بــا بابک بیات آهنگ ساز و ایرج جنتی ترانه سرا منجر بــه خلق ترانههای ماندگاری شد. پیش از انقلاب کارهای زیادی عرضه کــرد ؛ولی هیچگاه آلبوم مستقلی از وی ارائه نشد. آهنگهای ماندگاری نظیر خورجین – سبد – شبزده – شب – پوست شیر – خالی و آهنگهای دیگر کــه بسیاری از آنها بعد از انقلاب در خارج از کشور بــه صورت کاست و سی دی بــه بازار عرضه شد. همچنان در آن سالها بر روی تعداد زیادی از فیلمها ترانه خواند و سکانسهایی ماندگار از تلفیق هنر کارگردانان ؛ بازیگران و صدای “ابی” ساخته شد.
ابی دو سال پیش از انقلاب بــرای اجرای یک سری کنسرت در آمریکا از ایران خارج شــد و بــه دلیل انقلاب ایران؛ در آمریکا ماندگار شــد .او در سالهای سخت و سنگین غربت نــیــز کارش را بــا ترانه سرایان و آهنگسازان نام آشنا ادامه داد.
این خواننده ایرانی در اجرای کنسرت نــیــز بــه موفقیتهای بسیاری دست یافت و درهای سالنهای بزرگ و مشهور جهان را بــه روی ایرانیان باز کــرد و بــا اتکا بر توان صدایش در اجراهای زنده و همچنین ترانه های خاطره ساز و محبوبش سالانه هزاران ایرانی را در ایــن سالنها در اقصی نقاط جهان گرد هم آورد ... از جمله سالنهای نامداری کــه در آنان برنامه اجرا کــرد می توان بــه ایــن سالنها اشاره کــرد : یونیورسال آمفی تئاتر (لس آنجلس) ؛ شراین آدوتوریوم (محل برگزاری مراسم اسکار) ؛ گریک تیاتر (لس آنجلس) ؛ کندی سنتر (واشنگتن) ؛ اپرای سیدنی (همراه بــا ارکستر سمفونی سیدنی ) ؛ سالن سلطنتی نوبل (استکهلم ) ؛ کویین آمفی تئاتر (ونکوور) ؛ گلوین (سالن بین المللی سوید ) ؛ فیلارمونیک برلن (برلین) ؛ گلف دبی (سالن بین المللی دبی) ؛ اویشن کلاب (سالن بین المللی دبی ) ؛ کنسرت هاوس (یوتبوری) و …
او در تمام دوران هنری اش بــا بهترین ترانه سرایان و آهنگسازان ایران همکاری داشته و بهترین آثار آنان را اجرا نموده است. شاید از اصلی ترین دلایل موفقیت او و ماندگار شدن آثارش در طول بیش از سی سال همین همکاری هاست ؛ کــه حاصلش خلق ترانه هایی ماندگار در ترانه نوین ایران می باشد ... از جمله بزرگانی کــه بــا آنها همکاری داشته اســت می توان بــه ترانه سرایانی چــون : ایرج جنتی عطایی ؛ اردلان سرفراز ؛ شهیار قنبری ؛ لیلا کسری(هدیه) ؛ منصور تهرانی ؛ زویا زاکاریان ؛ هما میر افشار و غیره اشاره کــرد و از آهنگسازانی چــون زنده یاد واروژان ؛ بابک بیات ؛ فرید زلاند ؛ سیاوش قمیشی ؛ محمد شمس ؛ اسفندیار منفرد زاده و غیره نام برد ... در ایــن میان؛ فرید زلاند و سیاوش قمیشی در صدر قرار دارند.
ترکیب ملودی فرید زلاند و کلام شهیار قنبری و تنظیم منوچهر چشمآذر منجر بــه خلق ترانهای بــا نام «نون و پنیر و سبزی»شد کــه میتوان آن را سمبل ترانههای معترض دورهٔ خود بــه حساب آورد. ایــن ترانه بــا اجرای مشترک ابی و داریوش بــه عــنــوان یکی از ترانههای ممنوعه در سالهای اوایل دههٔ ۱۳۷۰ در ایران بــه صورت پنهانی دست بــه دست میگشته است.
صرفنظر از مسائل سیاسی؛ در ترانههای خود بــه مسائل اجتماعی نظیر فقر؛ آزادی بیان و حقوق زنان نــیــز توجه دارد. سه ترانهٔ «هلا»؛ «سیاهپوشها» و «بانوی خاوری» نمونههایی مناسب از ایــن دست هستند.عشق هم در کلام او گاه رنگ و بوی زمینی و جسمانی پیدا میکند و عاشق؛ از چشم و لب و قد و تن یار سخن بــه میان میآورد. مانند ترانۀ «مداد رنگی» و گاه چنان ژرف؛ متعالی و مقدس میشود کــه سخن از معراج و رجعت و خدا شدن بــه میان میآید مانند ترانۀ «رازقی». اکثر ایــن ترانههای عاشقانه؛ اشعار ترانه سرایان معاصر هستند؛ ولــی در لابهلای آنها اشعار عرفانی شعرای متقدم نــیــز دیده میشود .مانند آهنگ «حیلت رها کن» کــه شعر آن از مولوی اســت و آهنگ «خدا میداند» کــه شعر آن از شمس مشرقی شاعر و عارف قرن هشتم است.
او کــه پــس از انتشار آلبوم شب نیلوفری؛ صحبت از بازنشستگی بــه میان آورده بود ؛پس از آن نــیــز در زمینۀ تولید آلبوم و اجرای کنسرت؛ بــه فعالیت پرداخت. او معتقد اســت کــه بــه روی صحنه رفتن و یــا انتشار آلبوم؛ فرصتی آموزشی در اختیارش قرار میدهد و موجب تجربهاندوزی بیشتر میگردد و ایــن در نزد وی بهترین انگیزه و محرک بــرای تداوم بخشیدن بــه حرفهاش بوده است. او خوانندگی را عشقی میداند کــه هرگز از آن جدایی نخواهد داشت.
ابی را بــا لقب «آقای صدای موسیقی پاپ ایران» بــه مدد قدرت و توانایی اجرا و خواندنش در برنامههای زنده و تحریرهای سنگین در موسیقی پاپ میشناسند. او دارای صدایی از جنس باریتون اســت و در سبکهای مختلف موسیقی صاحب اثر است: بالاد؛ موسیقی فولکلور؛ پاپ تهرانجلس؛ دنس ؛ هاوس و ترنس. تحت تأثیر خوانندگانی چــون فرهاد مهراد؛ جنسیس؛ جیم موریسون؛ یوتو؛ کلدپلی و پر گسله بوده است. برخی او را بــا تام جونز خوانندهٔ سرشناس بریتانیایی مقایسه کردهاند؛ بــا ایــن تفاوت کــه ابی را بر خلاف تام جونز دارای تمایلات سیاسی میدانند.
زندگی شخصی :
اولین ازدواج رسمی اش در سال ۱۳۵۳ بود و سه دختر بــا نامهای: خاتون ؛سایه و عسل حاصل ایــن پیوند بودند. ابی پــس از تولد سایه در یک گفتگوی کوتاه اظهار داشت چــون بچه اولم دختر بود بــه همین جهت علاقه زیادی بــه پسر داشتم و حالا کــه سایه بــه دنیا آمده خدا را شکر می کنم و دیگر دختر و پسر بودنش برایم فرقی ندارد ... هرسه فرزندانش دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و پدر نــیــز بــرای هــر سه آن ها یک ترانه خوانده است. ایرج جنتی عطایی و بابک بیات ترانه سرا و آهنگساز خاتون؛ بــرای دومین فرزند ابی هم شعر و آهنگ ساختند ... ابی چند سال پــس از اینکه ازدواج اولش بــه جدایی انجامید در مصاحبه ای در ۲۵ آبان۱۳۷۵ بــا برنامه روز هفتم رادیو BBC ازدواج دومش را تکذیب کرد؛ امــا بعدها معلوم شــد کــه قبل از اینکه موضوع را تکذیب کــنــد بــا خانم « مهشید » ازدواج کرده بود. مهشید مدیر بیشتر برنامه ریزی کارهای موسیقی و کنسرتهای ابی اســت و یک پسر بــا نام فرشید دارد.
ماجرای ترانه ملی گرایانه خلیج فارس در دبی :
شاید ترانهٔ ملی گرایانهٔ خلیج فارس بیشتر از آنکه بــرای خوانندهاش وجهه یــا اعتبار بــه همراه آورده باشد؛ منشأ دردسر و سوء تفاهم گشته است. در پی امتناع ابی از خواندن ترانۀ خلیج فارس در کنسرتهای دبی؛ شایعاتی مبنی بر اهدای یک هواپیمای مجلل از طرف حاکم دبی بــه ابی بــه خاطر خودداری از خواندن ایــن ترانه؛ در برخی رسانههای ایرانی منتشر شــد کــه واکنش شدیداللحن خواننده را نــیــز متعاقب آن بــه همراه داشت. ابی در پاسخ بــه ایــن شایعات؛ انتساب هــر گونه هواپیمای شخصی را بــه خود رد کــرد و دلیل امتناع از خواندن ایــن ترانه را در دبی؛ از دست ندادن پایگاهی نزدیک بــه ایران جهت ارتباط بــا هموطنان خویش عــنــوان کرد. ابی معتقد اســت حضور وی و سایر هنرمندان خارج از کشور در اطراف ایران؛ بــه مراتب مهمتر و کارسازتر از نبودشان است. در نزد وی؛ کنسرتهای دبی وسیلهای بــرای تماس بــا مردم داخل ایران است.
بازی در فیلم :
او در فیلم بوی گندم؛ محصول سال ۱۳۵۶ بــه کارگردانی محمد دلجو و امیر مجاهد؛ و فیلم ناخدا بــا خدا؛ محصول سال ۱۳۵۲ بــه کارگردانی نصرتالله وحدت بــه عــنــوان بازیگر حضور داشت. فیلم بوی گندم؛ ماجرای سیامک؛ اسی و تقی سه دوست آس و پاسی اســت کــه ابی در آن نقش تقی را بازی کرد. تقی معتاد اســت و نصیحتهای سیامک را بــرای ترک اعتیاد نمیپذیرد و عاقبت نــیــز در پایان داستان میمیرد. در ایــن فیلم محمد دلجو؛ آیلین ویگن و شهرام شبپره نــیــز ایفای نقش کردند. بعدها ابی از بازی در ایــن فیلم اظهار ندامت و پشیمانی کــرد و آن را دخالت در حوزهٔ غیرتخصص خود عــنــوان کرد. در فیلم ناخدا بــا خدا؛ ظاهراً نقش کوتاهی داشته است.
وی بــه عــنــوان خواننده نــیــز در سینمای ایران فعالیت داشته است. طبق آمار بانک جامع اطلاعات سینمای ایران؛ در بین ۲۹۶ خوانندهای کــه در سینمای ایران فعالیت داشتهاند؛ ابی بــا خوانندگی در ده فیلم؛ مقام سیزدهم را بــه خود اختصاص داده اســت و از ایــن لحاظ بــا شهپر؛ دیگر خوانندهٔ ایرانی برابری میکند.
کتاب ترانههای ماندگار: ستارههای سربی
متن ترانههای ایــن خواننده در کتابی مستقل؛ تحت عــنــوان «ترانههای ماندگار: ستارههای سربی» توسط حامد حمیدا گردآوری شده اســت کــه در سال ۱۳۷۹ بــه چاپ رسید. کتاب بــا مقدمهای دربارهٔ سیر ترانه سرایی در ایران آغاز و آنگاه؛ بــا متن ترانههای خواندهشدهٔ ابی تــا قبل از سال انتشار کتاب؛ در قالب سیزده دفتر بــه پایان می رسد.
تحصیلات و مدارک علمی:
اخذ مدرک معتبر دکترای موسیقی از بالاترین سطح مــمــکن جهان(آخن آلمان)
افتخارات:
نفر اول اولین فستیوال معتبر جهانی صدا در ترکیه کــه اولین فستیوال شناخت صدای برتر جهان بود کــه ابراهیم حامدی در اولین بــه مقام اول رسید! بــا حضور خوانندگان معروف جهانی.
نفر اول فستیوال معتبر جهانی صدا در اپرای سیدنی بــا حضور خوانندگان معروف جهانی.
نفر اول فستیوال معتبر جهانی صدا در فرانسه بــا حضور خوانندگان معروف جهانی.
نفر اول فستیوال معتبر جهانی صدا در ایتالیا بــا حضور خوانندگان معروف جهانی.
کسب لقب جهانی آقای صدا(mr song) در اول شدن در فستیوال اپرای سیدنی.
اخذ مدرک معتبر دکترای موسیقی از بالاترین سطح مــمــکن جهان(آخن آلمان).
قدرانی از ابی در اپرای آخن بــه دلیل افتخاراتی کــه در عرصه جهانی کسب کرد.
کسب لقب بسیار معتبر استاد صدا(master of voice) کــه بــه وی در سطح جهانی اختصاص داده شد.
پرفروش ترین آلبوم تاریخ موسیقی ایران ستاره های سربی بــا صدای ابی(که فروش بی سابقه ای داشت)و بارها در شوی کمپانی کلتکس ایــن مسئله بازگو شد.
در نظرسنجیای کــه از طرف شبکۀ تلویزیونی من و تو بــا عــنــوان «ماندگارترین ترانههای ایرانی» انــجـام گرفت؛ ترانۀ «پوست شیر» بــه عــنــوان برترین ترانۀ ابی معرفی شد. دیگر ترانههای برتر ابی در ایــن فهرست؛ بــه ترتیب عبارتند از: «ستارههای سربی»؛ «مست چشات»؛ «درخت»؛ «خالی»؛ «خلیج فارس»؛ «محتاج»؛ «شبزده»؛ «کی اشکاتو پاک میکنه»؛ «گریه نکن»؛ «با تو» و «شکار».
آثار :
خواننده در فیلمهای :
عطش
بیحجاب هیاهو ذبیح
بتشکن
شب زخمی
سلام تهران
خاکستری
بوی گندم
باغ بلور
آلبومها :
تپش
نازی ناز کن
شبزده
کوه یخ
با تو
غریبه
پیر خلیج ستارهٔ دنبالهدار
تک آهنگها :
پنجرهها (مشترک بــا جمعی از خوانندگان)
A Chili Pum (مشترک بــا شهرام شبپره)
Marcella (مشتـرک بــا شهـرام شبپره)
زمین (مشترک بــا جمعی از خوانندگان)
جشن مهرگان (سرود انقلاب سفید)
بانوی ما (مشترک بــا سلی و نلی)
شهبانو (مشترک بــا نوشآفرین)
زنجیرو ورچین (دلنگ دلنگ)
جهان سوم (ناجی شرق)
یه روزی مهربون بودی
شب (اجرای کامل)
بر فراز آسمانها
کتاب سوخته
عید نوروز
تکسوار
دلتنگی
راه من
عطش
تهمت
ظالم
خونه
پریا
رؤیای ما (مشترک بــا شادمهر عقیلی)
همین خوبه (با مشارکت شادمهر عقیلی در موزیک ویدیو)
نگرانت میشم
یه دختر (مشترک بــا شادمهر عقیلی)